Etiketter

søndag den 9. januar 2011

INTERVIEW: Cutfather - Talentet sidder i øregange

 

(Anne Sofie Ellesøe) Opskriften på den nybagte ‘X Factor’-dommer Cutfathers producersucces skyldes alene en veltrænet øregang og gode kontakter langt ind i amerikanske musikmiljøer

Ved mikserpulten har assistenten Susanne stillet en kop skovbærte med mælk og et par ostemadder klar. Det vanlige morgenmåltid hjemme i Charlottenlund-villaen er her til morgen blevet slugt af snerydning, langsom morgentrafik og børnene på syv og ti, der skulle sendes i skole.
En smule forsinket ankommer Mich Hedin Hansen alias Cutfather, klar til at indtage sin ostemad foran mikserpulten. Der er dog ingen risiko for, at der kommer ostefingre på hverken mikserpultens knapper eller de musikinstrumenter, der fylder rummet fra gulv til loft her i studiet på Islands Brygge.
Guld- og platinpladerne, der pryder væggene i forkontoret, og som viser, at Cutfather virkelig har haft fingeren på pulsen, er nemlig alene indtjent på grund af hans spidse ører og gode kontakter.
»Jeg har ikke trykket på mikserknappen i over 15 år, jeg er ingen god sanger, musiker eller programmør. Det hele handler om mine ørers gode fornemmelse for, hvordan et hit skal skrues sammen, og et godt netværk ind i det engelske og amerikanske musikmiljø,« fortæller Cutfather.
Hans interesse for musikken blev oprindelig vakt på moderens danseskole, hvor han allerede som treårig gjorde en karriere ud af standarddansen.
»Alle de mange timer, jeg har tilbragt på min mors danseskole, har uden tvivl styrket min musikalske interesse. Mens jeg dansede, lyttede jeg intensivt efter, når fru Merrild trykkede den af på klaveret, og min mor fyrede op for dansemusikken. Det gav mig på en eller måde en god fornemmelse for, hvordan et godt nummer skulle skrues sammen,« fortæller han.
Standarddansen nåede dog kun at indbringe Cutfather en titel som sjællandsmester, for allerede som 16-årig skiftede han lakskoene ud med vinylplader og mikserpult og prøvede lykken som dj.
Efter at være løbet med danmarksmesterskabet i Mix i 1986 og 1988, bragte hans store talent og ambition ham hurtigt videre til verdensmesterskabet i dj-mix, hvor han landede på en andenplads.
Karrieren som producer fik dog først for alvor ben at gå på, da han og producerkollegaen Joe Belmaati producerede nummeret ‘Return of the Mack’.
»Efter ‘Return of the Mack’ var brudt igennem, begyndte telefonen for alvor at ringe. Vi lavede stort set ikke andet i fem-seks år end at mikse numre for folk, som ville have os til at lave noget a la ‘Return of the Mack’. Når du først har lavet en god ting, så er der ligesom hul igennem. Så gælder det bare om at klamre sig til det og tro på det derfra,« siger han.
I dag kan han prale af at have produceret numre til stjerner som Kylie Minogue, Christina Aguilera og Robyn. 
Men i den nærmeste fremtid skal de spidse producer-ører ikke forkæles af søde toner fra de talenter, der allerede har fundet vej til stjernehimlen.
For Cutfather har sat sig i stolen som den ene af tre ‘X Factor’-dommere, der skal spotte nye håbefulde talenter, som kan give kollegaerne brød på bordet.
»Hele industrien omkring ‘X Factor’ og ‘Idol’ giver job til mine kollegaer. Der er rigtig mange, der har måttet lukke biksen de senere år, fordi der ikke har været nok at lave. Men den slags programmer giver virkelig branchen en saltvandsindsprøjtning,« siger han.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar