Etiketter

mandag den 31. januar 2011

FRED PERRY ELSKER SEBASTIAN LIND


(Gaffa) Tøjfirmaet har kastet sin kærlighed på den danske elektro-singer-songwriter

Tøjfirmaet Fred Perry har kastet sin kærlighed på den danske elektro-singer-songwriter Sebastian Lind. Tøjproducenten driver blandt meget andet musiksitet fredperrysubculture.com med fokus på nye bands og solister fra hele verden, og fra marts måned kan man her læse om Sebastian Lind. Ikke dårligt for den danske solist, da sitet har mere end fem millioner unikke besøg hver måned.

Fredperrysubculure.com har tidligere præsenteret navne som Adam Green, Penquin Prison og The Strokes-forsanger Julian Casablancas soloprojekt, ligesom det også har omtalt andre danske kunstnere som eksempelvis When Saints Go Machine, Sha La Las og Heidi Mortenson. Hjemmesiden vandt prisen "Outstanding Music Website" til "The Worldwide Web Awards" i 2008.
22-årige Sebastian Lind udgav sin selvbetitlede debut i maj 2010, hvor han på original vis blandede tidløs sangskrivning med elektroniske elementer og i øvrigt skriver og producerer al sin musik selv. Allerede ved årets indgang blev han spået til at blive stor i 2010 af GAFFA, og selvom han ikke ligefrem har væltet hitlisterne, har han dog haft god vind i sejlene blandt andet med en stribe opvarmingsjobs for navne som Mads Langer, norske Sondre Lerche og svenske Jonathan Johansson.
Sebastian Lind har også hittet pænt på P3 med singlerne "Stop These Feet", "Wait And See" og "Stay", hvor sidstnævnte desuden blev remixet til sidste års "Stella Polaris Compilation 2010". Nu er Sebastian Lind så aktuel med sin fjerde single "Keep Me Near", der handler om, at man ikke skal være bange for at tage chancer og hoppe ud i livet, i stedet for at miste kontrollen og lade livet passere i forbifarten. Også denne sang stammer fra hans selvbetitlede debutalbum.

lørdag den 29. januar 2011

Guld og platin er fem gange mindre værd


(Ekstra Bladet) Krisen i musikindustrien understreges af, at kravene til guld og platinplader falder markant.
På blot 25 år er det blevet fem gange 'nemmere' at opnå guldstatus. Senest har sammenslutningen af danske pladeselskaber, IFPI Danmark, sat kravene helt ned til 10.000 for guld og 20.000 for platin.
Til sammenligning skulle man i 1985 afsætte henholdsvis 50.000 og 100.000 skiver, mens tallene i 2004 var 25.000 og 50.000.
Kravene til guld og platin skal til enhver tid afspejle det aktuelle salgsniveau, og på grund af ikke mindst nettets mange musikpirater, betales der i dag for så relativt få album, at IFPI Danmark har måtte halvere kravene siden 2006.

torsdag den 27. januar 2011

HENRIK HALL ER DØD


(Gaffa) Love Shop-medlemmet tabte kampen til kræft i nat. Han blev 62 år.

Sangeren, mundharpespilleren og sangskriveren har gennem længere tid kæmpet mod en kræftsygdom. Ifølge netavisen døde Henrik Hall i sit hjem natten til torsdag.
Henrik Hall har måttet melde afbud til en del koncerter sidste november som følge af sygdommen. Dengang havde Love Shop netop udgivet deres comebackalbum "Frelsens Hær" efter en længere pause, der dermed blev bandets ottende. Det tragiske består desuden i, at Love Shop netop var kommet sig over guitarist Hilmer Hassigs pludselige død i 2008.
I Love Shop-pausen fra 2004 til 2010 nåede Henrik Hall at udgive de to soloalbum "Solo" (2006) samt "Chok, Suk Og Koma" (2008). Her sprang han også ud som sangskriver, hvor han ikke tidligere havde bidraget til Love Shops kompositioner. Han var også med til at skrive nogle af numrene på "Frelsens Hær".
Henrik Hall medvirkede på samtlige Love Shop-album, men blev først officielt medlem af bandet i forbindelse med udgivelsen af deres andet album, "DK" fra 1992. Han gjorde sig især bemærket med sit karakteristiske mundharpespil, men betjente også andre instrumenter og sang kor, og live var han et sandt energibundt, som også var kendt for sin særegne dans og sine elegante jakkesæt.
Bandets pladeselskab A:larm Music bekræfter dødsfaldet: 
"Det er med stor sorg, vi må meddele, at Henrik Hall, efter lang tids kamp mod sygdom, natten mellem onsdag og torsdag endelig har fået fred. Det var med opbuddet af sine yderste kræfter, Henrik Hall sidst i november kunne rejse sig fra sygesengen for to aftener at stå på scenen i Store Vega sammen med Love Shop og dér at lade sig hylde som den lysende stjerne, han var, og nu for altid vil være."
Praktiske oplysninger om bisættelsen vil blive annonceret i aviser samt på www.jensunmack.dk.
Henrik Hall blev 62 år.

tirsdag den 25. januar 2011

Musikstjerne jonglerer med rød egenkapital.


(Børsen) Regnskabet for producer og sangskriver Thomas Troelsens studie Delta Lab er umiddelbart ikke munter læsning. Selskabet har fra 2005 til 2009 fået underskud på underskud, hvilket betyder, at anpartsselskabets egenkapital viser et minus på knap en halv million kr. 
og i regnskabet står der, at Delta Lab inden for en kortere periode bør genoprette sin egenkapital.



mandag den 24. januar 2011

DEN GALE POSE GENDANNES TIL RESPEKT

(Gaffa) Sidste navn på plakaten til den anden Respekt-koncert bliver Den Gale Pose

I sidste uge blev det offentliggjort, at grupperne Flopstarz og Sund Fornuft ville gøre Rockers By Choice følgeskab til Respekt-koncerten i KB Hallen. Nu er sidst navn klar, og det bliver ingen ringere end Nick Coldhands, Rasmus B. og Jokeren, der vil optræde sammen med DJ Static og Szhirley som Den Gale Pose.
Den Gale Pose debuterede i 1996 med albummet "Mod Rov", der blandt andet indeholdt tracket "Flere Hos", men det store gennembrud kom to år senere med singlen "Spændt Op Til Lir" fra albummet "Sådan Er Reglerne". Albummet indeholdt også "Den Dræbende Joke", og succesen fortsatte med "Definitionen Af En Stodder", hvorefter Jokeren i 2003 valgte at gå solo.
Men nu er gruppen altså samlet igen for at optræde til et show i KB Hallen, hvor DJ Phase 5 og aftens konferencier Henrik 'Dr. Jam' Milling skal sørge for at holde gryden i kog mellem koncerterne. Der vil ligesom til Respekt part 1 blive uddelt en Respekt Pris til en hiphop-personlighed som har været en vigtig person i den danske hiphop-kultur. Prisen gik i november til Niels "Turbo" Jørgensen for sit engagement i kulturen, men det hemmeligholdes indtil videre hvem der får prisen i 2011.
Forsalget til Respekt part 2 i KB Hallen 4. mart starter på billetlugen.dk og i Fona torsdag d. 27 januar klokken 10:00. Der gøres opmærksom på, at der kun vil være 2500 billetter til salg.

TURBOWEEKEND GIVER EKSTRAKONCERT


(Gaffa) Der tilføjes nu endnu en dato i Store Vega til koncertkalenderen

Der er udsolgt til koncerten med Turboweekend i Store Vega 7. maj, og det har der faktisk været i et par uger. Så bandet har besluttet sig for at give københavnerne endnu en chance for at synge med på "Trouble Is" til en ekstrakoncert, der afvikles to dage tidligere.
Turboweekend fik prisen Årets Danske Hit af GAFFAs læsere til showet GAFFA Prisen 2010, og efterfølgende kunne de gå på scenen i DR's Koncerthus og hente en pris med titlen P3 Gennembruddet. Disse priser kom efter udgivelsen af bandets andet album "Ghost Of A Chance", hvor man blandt andet finder singlerne "Trouble Is" og "Something Or Nothing".
Siden har de udsendt en gratis ep med titlen "Bound", og inden længe tager de ud på en Danmarksturné, hvor afslutningskoncerten i Store Vega allerede er udsolgt. Men nu er der som nævnt godt nyt til dem, der er gået forgæves efter billetter i form af en ny koncert på samme sted.
Ekstrakoncerten med Turboweekend i Store Vega afvikles 5. maj, og billetsalget er sat i gang hos Billetlugen.
Den samlede koncertplan er som følger:
24.03: Rødovre, Viften
25.03: Vordingborg, Stars
26.03: Svendborg, Kulturhuset

31.03: Esbjerg, Tobakken
01.04: Aalborg, Studenterhuset
02.04: Kolding, Godset

06.04: Borderline, London
08.04: Roskilde, Gimle
09.04: Næstved, Vershuset

14.04: Odense, Posten
15.04: Aarhus, Train
16.04: Holbæk, Elværket

22.04: Viborg, Paletten
23.04: Herning, Fermaten

29.04: Albertslund, Forbrændingen
30.04: Rønne, Musikhuzet

05.05: København, Vega (EKSTRA)
07.05: København, Vega (UDSOLGT)

søndag den 23. januar 2011

Kulturlivet misser digitalt milliardmarked

(Børsen) Mens danske musikselskaber, filmvirksomheder og bogforlag kæmper med faldende salg af fysiske produkter, lader de kreative virksomheder samtidig et potentielt milliardmarked passere forbi.
En ny forbrugerundersøgelse, som Greens Analyseinstitut har foretaget for Børsen Kultur, skitserer et salgspotentiale for digitale kulturprodukter, der ifølge eksperter er overraskende stort. Ifølge undersøgelsen er danskerne i gennemsnit villige til at betale mellem 72 og 98 kr. om måneden for nye abonnementstjenester, som giver fri adgang til enten film, musik eller bøger på nettet. Overføres det til antallet af husstande i Danmark, giver det et potentielt marked på mere end 7 mia. kr.
»Det er dejligt, at folk gerne vil betale for de her servicer. Til gengæld er det ærgerligt, at selskaberne ikke er i stand til at imødekomme ønsket fra forbrugerne, men i stedet holder fast ved en gammeldags betalingsform og en højere pris, som gør, at de taber muligheden for at tjene en masse ekstra penge,« siger Jan Damsgaard, der er professor i e-business på CBS.
Ifølge undersøgelsen er forbrugerne desuden klar til at betale gennemsnitligt 73 kr. for et digitalt musikalbum, 85 kr. for en premierefilm på nettet og 118 kr. for en e-bog. Også her ser eksperterne stort potentiale for at mangedoble salget ved at sænke prisen, men generelt tror de mest på abonnementstjenesterne som den digitale forretningsmodel.
Set i forhold til dagens priser på fysiske cd’er, dvd-film og bøger lyder danskernes betalingsvillighed umiddelbart ikke overvældende, og netop derfor har de kreative industrier trykket på bremsen for at beskytte det fysiske salg. Men det er en helt forkert måde at anskue den digitale udvikling, mener Mads Thimmer, der er direktør i Innovation Lab og ekspert i digitale forretningsmodeller.
»Alle siger, at de investerer i en ny digital verden, men det sker med en tidligere verdens tankesæt,« siger Mads Thimmer.
Han kritiserer, at virksomhederne glemmer det langsigtede potentiale, og påpeger, at de digitale produkter ikke fjerner det fysiske salg, da nettet åbner op for et væsentlig større markedet.
»Man snyder sig selv for forfærdelig meget omsætning på grund af det store her og nu-fokus. Man tænker slet ikke i værdien i at binde kunderne til sig i abonnementstjenester. Det vil jo give mulighed for at tilbyde alle mulige andre produkter til en interesseret målgruppe lige fra foredrag til kulturrejser og andre ting,« siger Mads Thimmer.
Uberørt potentiale
Det overordnede potentiale på 7 mia. kr. skal ses over en årrække, men allerede nu er der ifølge Mads Thimmer et stort uberørt forretningspotentiale f.eks. på litteraturområdet.
Han henviser til en anden Greens-analyse, der for nylig viste, at 240.000 danskere vil have en e-bogslæser inden udgangen af 2011. Hvis bare halvdelen af dem tegner et abonnement til en litteraturtjeneste på nettet for 72 kr. om måneden, svarer det til en årsomsætning på ca. 100 mio. kr. Og det er vel at mærke uden at ødelægge markedet for dem, der endnu ikke har en e-bogslæser.
»Sådan en beregning ville jeg kigge på, hvis jeg var forlag. Det marked vil jo blive mange gange større bare i løbet af få år,« siger Mads Thimmer.
Både i musikbranchen, filmbranchen og forlagsbranchen erkender man, at man ikke har tilstrækkelig fat i det digitale marked, men der er stor forskel på, hvor langt brancherne er i udviklingen.Længst fremme er musikerne, der i den seneste tid har trippet for at få lanceret nye såkaldte streamingtjenester som supplement til teleselskabernes musiktjenester Play og Wimp. Det er endnu ikke lykkes, og derfor har de danske musikselskaber – formentlig som det eneste sted i verden – oplevet et fald i det digitale musiksalg i 2010.
På litteraturområdet er de store forlag begyndt at satse på e-bøger, men udvalget er stadig begrænset, og der er endnu ingen abonnementer. Filmbranchen oplever en markant vækst i markedet for Video On Demand, men heller ikke her er abonnementstanken slået igennem.
Både Jan Damsgaard og Mads Thimmer er klar over, at det er en vanskelig øvelse at gå fra overvejende fysisk salg til overvejende digitalt salg, men det er på høje tid at se på potentialerne i stedet for risikoen ved at tabe dele af det fysiske salg.
»Man skal vænne sig til, at indtjeningen per omsat krone vil falde væsentligt inden for alle de her brancher. Det er selvfølgelig en dårlig nyhed, og derfor kan man godt forstå, at de stritter en smule imod. Men de stritter for meget imod,« siger Jan Damsgaard, der frygter, at store internationale selskaber løber med det digitale marked på grund af den danske forsigtighed.
»Desværre er de danske selskaber ved at spille sig muligheden af hænde. Når man kan få en e-bog på Amazon til 11 kr., er der ingen grund til at vente på, at de danske forlag sætter prisen ned.«

lørdag den 22. januar 2011

PUMPEHUSET FÅR NYE EJERE – OG GENÅBNER

(gaffa) Københavns Kommune overdrager ledelsen af Pumpehuset til Kristoffer Bramsen og Ronnie Hansen, som sammen med Nordisk Film vil genåbne spillestedet i løbet af 2011

Københavns Kommune har netop valgt den nye ejerkreds i Pumpehuset, som måtte lukke i juni 2010 på grund af økonomiske problemer. Siden spillestedet måtte melde konkurs sidste sommer har Københavns Kommune opfordret til, at folk skulle indsende ideer til, hvordan stedet skulle drives i fremtiden. Udvalget har siden gennemgået i alt 21 forslag fra forskellige kulturelle aktører, bl.a. et forslag fra Vega, som ville drive Pumpehuset i samarbejde med Roskilde Festival.
Det kommunale udvalg har nu endelig offentliggjort, at det bedste forslag til stedets fremtidige profil kommer fra to aktører, der tidligere er kendt for bl.a. den elektroniske festival RAW. Det såkaldte vinderforslag er fremsat af Ronnie Hansen, som tidligere har siddet i ledelsen hos Vega, og Kristoffer Bramsen som står bag den elektroniske festival RAW og er medstifter af dubstep-eventmakerne OHOI. De to kommende ejere af Pumpehuset skal drive spillestedet i samarbejde med Nordisk Film, som vil træde til med økonomisk stabilitet og driftsforståelse.
Simon Strange (S), som sidder i Københavns Kommunes kulturudvalg siger til GAFFA, at det valgte forslag formår at kombinere en stærk kreativ profil med økonomisk stabilitet.
- Vi vil allerhelst have, at der kommer fuld knald på Pumpehuset som jo ligger genialt lige ved rådhuspladsen. Der skal komme noget mere profit i forhold til det de kalder en urban storbykultur. Vi synes, at det her helt klart var det stærkeste på den kreative side. Det har vi bakket op om, specielt fordi de (Kristoffer Bramsen og Ronnie Hansen red.) også formåede at gå sammen med en partner, der kunne styrke den økonomiske side. Nordisk Film har både økonomisk stabilitet og en rigtig god driftsforståelse.
Blandt de 21 forslag som udvalget har set på, var bl.a. et fælles forslag fra spillestedet Vega og Roskilde Festival. Dette forslag havde efter sigende ikke mødt de økonomiske betingelser for en bæredygtig økonomisk plan. Strange forklarer således om forslaget fra Vega og Roskilde Festivalen:
Vi har de rammer som svarer nogenlunde til det årlige tilskud på 2,4 millioner, Vega også får (helt præcist 1,3 millioner i årligt tilskud foruden betalt husleje, red.). Det er de betingelser, som vi også har bedt folk om at byde ind på og give et bud på, hvordan man kunne gøre det. Det forholdt Vega og Roskilde Festival sig ikke udelukkende til. De havde ønsket sig noget mere økonomi, og det er der simpelthen ikke.
Valget faldt derfor på forslaget som kom fra Kristoffer Bramsen og Ronnie Hansen. Kristoffer Bramen er medstifter af OHOI, som har stået bag mange af de helt store elektroniske koncerter og events i Danmark. Bramsen er også en af personerne bag RAW-festivalen, som flere år i træk er blevet kåret som "Best Event" til Danish Deejay Awards.
Ronnie Hansen har et langvarigt kendskab til branchen, både med sin fortid i Vegas ledelse og med sin tid i den uafhængige koncertarrangør HLR (Hansen, Løffler og Rasmussen). Hansen forklarer over telefonen, at Pumpehuset for fremtiden vil kunne byde på et meget bredere udvalg af kulturelle oplevelser. GAFFA fik sig en kort snak om spillestedets fremtidige planer med den nyligt valgte ejer.
Hvad er jeres fremtidsplaner med Pumpehuset?
- Det vores kreative ide handler om er det vi kalder urban storbykultur. Det vil sige, det er ikke bare musik, men også teater, dans, performance, tværkulturelle arrangementer - alt det der har et udspring i det vi kalder urban kultur. Det vil sige nogle af de subkulturer som faktisk er store nok i Danmark, men som ikke har omdømme til at have sit eget hus ligesom jazz, elektro og rock har det. Det handler om heavy metal, hip hop, dubsteb, reggae - undergrundskulturer der er kæmpestore, men som ikke har så stort et omfang at de kan have deres eget hus.
Bliver Pumpehusets nye profil mere elektronisk?
- Nej, det vil jeg ikke sige. Den bliver mere grænsesøgende. Vi kommer ikke til at kaste os lige ned i indiemarkedet. Men vi kommer til at fokusere rigtig meget på de genrer som godt kunne bruge noget mere repræsentation.
Kommer jeres overtagelse til at betyde noget for de fysiske rammer?
- Ja, Pumpehuset kommer til at gennemgå en grundig renovering. Dele af den fysiske fremtoning i både sal og foyer vil blive ændret sådan, at der også bliver mulighed for at holde koncerter i foyeren. Vi vil lave kunsternes rammer optimale. Der findes ikke backstage-faciliteter i København der virkelig inviterer kunstneren indenfor. Vi har en ambition om også at gøre Pumpehuset til det foretrukne spillested for kunstnerne.
Hvilken rolle kommer Nordisk Film til at spille?
- Nordisk Film har jo givet os muligheden for at udvikle et godt spillestedskoncept. De har ikke tænkt sig at gå så meget ind i den kunstneriske profil, men de har tænkt sig at gå meget ind i det driftsmæssige. Men det er ikke en umiddelbar tanke, at der skal vises film i Pumpehuset.
Ronnie Hansen og Kristoffer Bramsen forventer at kunne åbne dørene til det nye og forbedrede spillested i løbet af sensommeren i år og regner med, at det nye sted vil udvide tanken omkring koncertvirksomhed i København.

onsdag den 19. januar 2011

Manden med det gyldne øre er død



(Ekstra Bladet) Den legendariske amerikanske musikproducer Don Kirshner, der blev kaldt 'manden med det gyldne øre' for sin evne til at spotte og promovere musikalske hits, er død, 76 år gammel.
Blandt de stjernenavne, Kirshner var med til at føre frem, er Neil Diamond, Bobby Darin og Neil Sedaka.
- Donny var en stor ven, en pionér og en faderfigur for mange af os unge sangskrivere. Han vil blive savnet, siger Sedaka til magasinet Billboard.
Don Kirshner udviklede i 1950'erne sit arbejdsområde fra kommercielle jingler til at spotte talenter, og blev den som i 1960'erne 'opdagede' The Monkees.
I 1970'erne havde han sit eget tv-show, 'Don Kirshner's Rock Concert', hvor han præsenterede stjernenavne som The Rolling Stones, Kiss, Abba, Bruce Springsteen, Pink Floyd og mange andre.

lørdag den 15. januar 2011

INTERVIEW: Den tidligere Gasolin-roadie har samlet 25 års sange på en cd


(Østerbro Avis) Den tidligere Gasolin-roadie Lars »Bim Bam« Sørensen har samlet 25 års sange på en cd. Teksterne er inspireret af livet på stamværtshuset i Emdrup
Den mørke træbar er kun flankeret af én kunde. Luften er endnu ikke tyk af cigaretrøg, og ud af højttalerne spankulerer Shu-bi-dua’s »Vuffeli Vov« uden at blive overdøvet af snak og grin.
Det er tidligt på dagen i Den Gamle Vinstue. Bodegaen på Emdrupvej er Lars Sørensen stamværtshus. Derfor synes han, det er et passende sted at mødes for at tale om debutalbummet »Derfra, Herfra og Forfra«.
»Det har været hårdt at udgive det. En fødsel. Og fødselsforberedelserne har jeg haft her. Jeg er en værtshusbums,« fortæller Lars Sørensen, der er bedre kendt som Lars Bim Bam.
Et usselt liv
I en alder af 59 år har han udgivet sit første album med sange, han har skrevet og komponeret gennem de seneste 25 år.
Gennembruddet kom, efter han sidste år kom på Dansktoppens andenplads med demo-nummeret »Tusind År«. Det fik et pladeselskab til at kontakte ham og spørge, om han havde mere af samme skuffe.
Det havde Lars, og i december udgav han 25 års materiale på albummet »Derfra, Herfra og Forfra«. Sangene har han blandt andet fået inspiration til her på Den Gamle Vinstue, der har været hans dagligstue i 10-11 år.
»Det sociale i at gå på værtshus er for mig det samme som andre sociale tilgange til livet. Der er fællesskab og mange søde mennesker på et værtshus. Min kæreste synes, mit liv er usselt. Hun spørger:«Behøver du gå ind og drikke bajere?« Men jeg bliver inspireret af de ting. De afspejler sig i mine tekster,« forklarer Lars Bim Bam.
Komponerede for Gasolin’
Indtil nu har han altid været manden bag bands’ene. Først som roadie for Gasolin´i 75-76. Han lavede melodien til sangen »Girl you got me lonely« og optrådte som »Kurt« på live-udgaven af »Masser af Succes«.
»På et tidspunkt siger Kim Larsen »Hej Kurt«. Det er mig, der står i et syv meters tårn og putter to spots lige ned i hovedet på ham,« fortæller Lars Bim Bam. Ifølge Kim Larsen er en udefinerbar mand en »kurt«, og da Lars var ny i Gasolin’s trup, var Kurt hans rette øgenavn.
»På det tidspunkt var de meget store, og vi rejste på første klasse. Det var fantastisk. Den største oplevelse i mit liv,« siger Lars Bim Bam.
Senere var han musisk konsulent på blandt andet Midtfyns Festival og Gilleleje Festival. Og siden har han »gået rundt i sit eget univers og tænkt over tingene, klaret sig på bedste beskub og fejet ud og ind af forhold,« som han selv udtrykker det.
At han en dag skulle havne på dansktoppen, havde han aldrig forestillet sig.
»Ikke i min vildeste fantasi. Jeg synes, det er en kæmpe ære. I dag er dansktoppen mere end Keld og Hilda. Det er også blues og rock. Mine sange er ikke typiske dansktopsange, men de har en rundhed. Det er meget ærlige tekster, der grænser til det banale, men uden at være det. Noget, alle folk kan forstå,« konstaterer Lars Bim Bam.
Vil samle nyt band
Han håber at sælge cd’er nok til at kunne udgive en til. For materiale har han nok af. Og så vil han turnere.
»Jeg håber, jeg her til foråret kan samle et band og komme ud og spille. Men jeg skal have trænet stemmen op. Jeg har ikke kræfter til to gange 45 minutter,« siger Lars Bim Bam, der for tre år siden blev opereret for kræft i halsen.
Af samme grund er han holdt op med at ryge, fortæller han. Og tager en smøg fra cigaretpakken på messingbordet, før han gør klar til at posere for fotografen.
»Nu er min kæreste her jo ikke,« siger han lettere undskyldende og smiler.

FALLULAH: Vandt fredag aften hovedprisen ved P3-Guld

(Gaffa) Maria Apetri bedre kendt som Fallulah vandt fredag aften hovedprisen ved P3-Guld - P3 Prisen og fik ud over æren 100.000 kroner med hjem. GAFFA fangede en lykkelig Fallulah kort efter showet var forbi.

Stort tillykke med prisen. Hvordan har du det lige nu?
- Lige nu er jeg lidt træt i hovedet. Det var meget overvældende, det der skete lige før.
Hvordan var det at modtage prisen?
- Jeg flæbede jo som en lille pige, ha-ha. Det kom rigtig meget bag på mig. Ja jeg kan faktisk ikke huske, hvad jeg sagde. Jeg takkede en masse mennesker og græd.
Fik du takket de rigtige?
Det håber jeg, ha-ha, men det var bare så overvældende.
Jeg lagde mærke til, at du sagde, du aldrig har vundet noget før...
- Nej. Jeg er altid sådan en "lige ved og næsten". Sådan en nummer to – arh det var godt nok tæt på. Men så var det åbenbart min tur til at vinde. Det var dejligt, ha-ha.
Hvad var den store drøm, da du startede som Fallulah?
- Ja, det er snart fire år siden. Det var dem her (henviser til sin P3-pris red.). At stå her og vinde P3-prisen, have en plade ude, som folk kan lide, og som jeg selv rigtig godt kan lide.
Hvad har P3 betydet for dig det sidste års tid?
- Alt vil jeg sige. De har virkelig støttet op om min musik, så der er mange mennesker, der kan høre det. Det er jo lidt alternativt på mange måder. Jeg er jo heller ikke på nogen måder blevet spillet på lokalradioer, så det har betydet meget.
For nogle dage siden blev det gjort op, at du var den mest spillede danske kunstner på P3 sidste år. Fik det dig ikke til at tro, at du nok også ville vinde i aften?
- Overhovedet ikke. Jeg tænkte: "Ej, så vinder jeg nok ikke, for nu har jeg jo fået den titel".
Nå, men hvad skal du så bruge pengene til?
- Jeg ved præcis, hvad de skal gå til. Jeg skal have et pladestudie. Jeg vil have mit eget studie og indspille min næste plade. Det skal være i København – men gerne lidt afsides. Jeg kan godt lide at få lidt fred.
Er 100.000 kroner nok til det?
- Det er hvert fald en rigtig god start.
Er der planer for et nyt album?
- Der sker så meget med udlandet lige nu, så jeg tænker ikke i næste album endnu. Mit album ("The Black Cat Neighbourhood", red.) bliver udgivet i Frankrig nu. Det er ude i Tyskland, Sverige, Norge og Finland. Grækenland... Jeg kan ikke huske dem alle sammen. Så det her år kommer jeg til at bruge meget tid på at spille i udlandet. Så jeg venter lige, til jeg har ro på igen, før jeg starter på et nyt album.
Held og lykke med udlandet og endnu engang tillykke med prisen.
Tusind tak skal du have.
Derefter smed en træt Fallulah skoene og løb ud til kæresten, der ventede i kulissen.

tirsdag den 11. januar 2011

Per Vers udgiver andet album "Ego" til april

(Gaffa) Per Vers er en af Danmarks bedste freestyle rappere, og nu følger han debutalbummet "Vers 1.0" fra 2005 op med efterfølgeren "Ego". Debutalbummet smed deciderede radiohits som "Black Power" af sig og fik fire stjerner af GAFFAs Christian Grubert og blandt andet følgende ord med på vejen:

"Black Power og City Of Dreams er intelligent rap, når det er bedst, på en bund af fremadstræbende tilbageskuende produktioner."
Om det kommende album også byder på "fremadstræbende tilbageskuende produktion", må du vente til 18. april med at afgøre, men inden da er der andre godter klar fra den tidligere MC Fight Night-vinder.
11/1-2011 klokken præcis 11.11 lanceres der via Per Vers' nye hjemmesideper.tv et specielt 18 numre langt mixtape, der lægges gratis ud online på siden. Mixtapet hedder "Smells like Team Spirit 2"og er 68 minutter langt. Det indeholder udover nye numre også samarbejder med blandt andre Riffelsyndikatet, Annika Aakjær og Aarhus Symfoniorkester, og så er der en speciel optræden fra en af Danmarks mest populære komikere. Frank Hvam viser nemlig nye sider af sig selv og springer på mixtapet ud som spoken word-artist.
Allerede nu kan du smuglytte til mixtapet her, inden det frigives 11. januar. Per Vers har nemlig frigivet nummeret "Lille Konge", der er en fri fortolkning af Massive Attacks "Teardrop" i sammenspil med sangerinden Hannah Schneider. Ligesom Massive Attacks oprindelige version fra 1998 benytter en hjerteslagslignende basrundgang, har Per Vers også blevet i det kropslige. Han har brugt sin egen førstefødtes hjertelyd fra den sidste scanning få timer før fødslen til at skabe beatet, mens han sammen med Schneider selv lægger vokalen.
Per Vers' andet soloalbum "Ego" udkommer 18. april, og du kan downloade singlen "1. januar" allerede nu via per.tv.

mandag den 10. januar 2011

Spritnyt D-A-D-nummer lækket på nettet



(Ekstra Bladet) På D-A-D's hjemmeside bliver videoen med bandets sædvanlige humor præsenteret under overskriften 'D-A-D Leaks', men det er dog ret tydeligt, at der er tale om et officielt indblik i bandets hårde arbejde i studiet med drengene selv som afsender.
I hvert fald fremgår navnet på bandets hoffotograf Torleif Hoppe som afsender af videoen, der giver et fire minutter langt indblik i bandets musikalske arbejde.
Der er endnu ikke kommet albumtitel og udgivelsesdato for det kommende album.
Se videoen med det 'lækkede' nummer HER

Rockers By Choice genopstår

(BT) De var Danmarks første rapgrupppe, de gik fra hinanden for over fem år siden, men nu gendannes de igen på scenen i K.B.-Hallen 4. marts til arrangementet RESPEKT part 2. Det første RESPEKT-arrangement blev holdt i København for nogle måneder siden, og det var så stor en succes, at den nu gentages.
Ideen med PESPEKT-arrangementerne er, at vise 1980'ernes pionerer på den danske rapscene den respekt, de fortjener. For det, de formåede at gøre ved musikbranchen dengang, har været betydningsfuldt for den videre musikalske udvikling.
I følge frontmand i Rockers By Choice, Chief 1, var gruppen ikke i tvivl om, at de gerne ville optræde igen efter at have set første del af RESPEKT-showet:
"Da vi så Humlerne og de andre fyre den af foran sådan et fedt publikum i KB Hallen, satte det virkelig tanker i gang,” siger han, og fortsætter: "”Det bliver en koncert, hvor vi virkelig vil vise, hvor skabet står, vi er så tændte alle sammen for at give publikum den fedeste oplevelse”.
Og det bliver også en unik mulighed for at opleve ægte 80'er-hiphop. Rockers By Choices har nemlig tænkt sig at optræde med hele deres debutalbum ”Opråb til Det Danske Folk” fra ende til anden.
Debutpladen har siden udgivelsen i 1989 været et stykke dansk hip hop-historie, og pladen vendte dengang op og ned på den ellers pæne danske musikbranche.
Rockers By Choice er det første navn, der er blevet offentliggjort og flere vil løbende blive tilføjet til programmet. Billetforsalget starter 27. januar kl. 10:00 påbilletlugen.dk og i landets Fona butikker.

søndag den 9. januar 2011

INTERVIEW: Cutfather - Talentet sidder i øregange

 

(Anne Sofie Ellesøe) Opskriften på den nybagte ‘X Factor’-dommer Cutfathers producersucces skyldes alene en veltrænet øregang og gode kontakter langt ind i amerikanske musikmiljøer

Ved mikserpulten har assistenten Susanne stillet en kop skovbærte med mælk og et par ostemadder klar. Det vanlige morgenmåltid hjemme i Charlottenlund-villaen er her til morgen blevet slugt af snerydning, langsom morgentrafik og børnene på syv og ti, der skulle sendes i skole.
En smule forsinket ankommer Mich Hedin Hansen alias Cutfather, klar til at indtage sin ostemad foran mikserpulten. Der er dog ingen risiko for, at der kommer ostefingre på hverken mikserpultens knapper eller de musikinstrumenter, der fylder rummet fra gulv til loft her i studiet på Islands Brygge.
Guld- og platinpladerne, der pryder væggene i forkontoret, og som viser, at Cutfather virkelig har haft fingeren på pulsen, er nemlig alene indtjent på grund af hans spidse ører og gode kontakter.
»Jeg har ikke trykket på mikserknappen i over 15 år, jeg er ingen god sanger, musiker eller programmør. Det hele handler om mine ørers gode fornemmelse for, hvordan et hit skal skrues sammen, og et godt netværk ind i det engelske og amerikanske musikmiljø,« fortæller Cutfather.
Hans interesse for musikken blev oprindelig vakt på moderens danseskole, hvor han allerede som treårig gjorde en karriere ud af standarddansen.
»Alle de mange timer, jeg har tilbragt på min mors danseskole, har uden tvivl styrket min musikalske interesse. Mens jeg dansede, lyttede jeg intensivt efter, når fru Merrild trykkede den af på klaveret, og min mor fyrede op for dansemusikken. Det gav mig på en eller måde en god fornemmelse for, hvordan et godt nummer skulle skrues sammen,« fortæller han.
Standarddansen nåede dog kun at indbringe Cutfather en titel som sjællandsmester, for allerede som 16-årig skiftede han lakskoene ud med vinylplader og mikserpult og prøvede lykken som dj.
Efter at være løbet med danmarksmesterskabet i Mix i 1986 og 1988, bragte hans store talent og ambition ham hurtigt videre til verdensmesterskabet i dj-mix, hvor han landede på en andenplads.
Karrieren som producer fik dog først for alvor ben at gå på, da han og producerkollegaen Joe Belmaati producerede nummeret ‘Return of the Mack’.
»Efter ‘Return of the Mack’ var brudt igennem, begyndte telefonen for alvor at ringe. Vi lavede stort set ikke andet i fem-seks år end at mikse numre for folk, som ville have os til at lave noget a la ‘Return of the Mack’. Når du først har lavet en god ting, så er der ligesom hul igennem. Så gælder det bare om at klamre sig til det og tro på det derfra,« siger han.
I dag kan han prale af at have produceret numre til stjerner som Kylie Minogue, Christina Aguilera og Robyn. 
Men i den nærmeste fremtid skal de spidse producer-ører ikke forkæles af søde toner fra de talenter, der allerede har fundet vej til stjernehimlen.
For Cutfather har sat sig i stolen som den ene af tre ‘X Factor’-dommere, der skal spotte nye håbefulde talenter, som kan give kollegaerne brød på bordet.
»Hele industrien omkring ‘X Factor’ og ‘Idol’ giver job til mine kollegaer. Der er rigtig mange, der har måttet lukke biksen de senere år, fordi der ikke har været nok at lave. Men den slags programmer giver virkelig branchen en saltvandsindsprøjtning,« siger han.

lørdag den 8. januar 2011

VANDSKADE I BREMEN


(Gaffa) Københavns nye musik- og comedyteater Bremen er ramt af en vandskade, som kommer til at betyde restaurering af foyer og aflysninger af arrangementer

I februar 2010 åbnede Bremen dørene til det nye musik- og comedy-teater i København. Stedet som før var kendt som Merkur Teateret og Privatteatret har siden åbningen af Bremen sidste år kunnet byde på koncerter, stand-up, live-tv-comedy-shows samt GAFFAs eget prisuddelings-show. Nu er det ramt af en vandskade.
De gamle lokaler bærer stadig præg af engang at have været Simon Spies' personlige biograf, til fremvisning af udvalgte film. Det var da også fra det gamle film-operatørrum, at vandskaden var opstået på grund af et sprunget varmtvandrør, som forårsagede omfattende vandskader i teatrets foyer og dele af salen.
Vandskaden blev opdaget af en medarbejder d. 31. december, og man vurderer, at skaden kan være opstået dage forinden ud fra skadens omfang. Der er stadig ikke noget konkret bud på, hvor meget restaureringen kommer til at koste eller hvor lang tid udbedringen kommer tage, men Bremens direktør Kristoffer Carr-Saunders udtaler, at arrangementer frem til d. 16. februar er aflyst, og dernæst må tiden vise, om andre arrangementer bliver berørt af vandskaden.
I denne forbindelse opfordrer han også, at man holder sig opdateret viaBremens hjemmeside for yderligere information omkring det planlagte program.

BUTZBACK PÅ VEJ MED TOER


(Gaffa) Den anmelderroste danske sanger og sangskriver udgiver "Album" til april

Den 31-årige visesanger, guitarist og sangskriver Peter Butzback Larsen, også kendt som bare Butzback, er på vej med opfølgeren til den roste "Debut" fra 2009. Et album, som GAFFAs Jan Opstrup Poulsen tildelte fire pæne stjernerog blandt andet skrev følgende om:

"Med en ganske særpræget vokal synger han med sjæl og hjerte sine helt afklædte sange, der stort set kun akkompagneres af den akustiske guitar. Der er ikke meget kompliceret over hans tekster eller musik. Til gengæld synges der med en glød og integritet, som man ikke lige hører til daglig. (...) 'Debut' er bestemt en særegen udgivelse fra en original sangskriver."

Jan Opstrup Poulsens GAFFA-kollega Simon Høgh Meldgaard gav ligeledes fire stjerner til Butzbacks koncert på Spot Festival 2009 og skrev blandt andet følgende: "…Og det er faktisk på sin vis beundringsværdigt - at insistere så hårdt på at spille det, man kan lide, frem for at spille, hvad man tror folk vil høre. Og den insisteren giver musikken en ærlighed og inderlighed, der er noget ved."
Nu har Butzback så indspillet opfølgeren, som får en lige så enkel titel som debuten, nemlig "Album". Denne gang har han haft gæster forbi Sauna-studiet på Frederiksberg. Blandt andet medvirker DMA-vinderen Nikolaj Busk på klaver, og der synges kor af Søsser (Marie Key Band) og Martine (C'est Tout Martine). "Album" er produceret i samarbejde med Morten Bue (Figurines, Rumour Said Fire med flere), og indeholder 10 nye sange, alle fra Peter Butzback Larsens hånd.

Inden udgivelsen af "Album" debuterer Peter Butzback Larsen desuden i bogformat med digtsamlingen "Fuglene sidder på pæle", der udkommer 31. januar på Forlaget Darklights.

Butzbacks "Album" udkommer 8. april på selskabet Songcrafter Music, der blandt andet også er kendt for at udgive C.S. Nielsen, Amalie Riis og Tobias Stenkjær.

DANMARK FÅR NY HITLISTE FOR STREAMING

(Gaffa) Brancheorganisationen lancerer i dag en helt ny hitliste baseret på streaming fra tjenester som TDC Play og WiMP

Som bekendt er musikforbruget under forandring i disse år, hvor flere og flere benytter streamingtjenester på computer og telefoner frem for at købe musikken fysisk eller som download. Det er en række hitlister rundt om i verden begyndt at tage højde for, og det gælder nu også den officielle danske hitliste, hitlisten.nu, der fra og med i dag får en ny hitliste med de sange, der er blevet streamet mest. Hitlisten er udarbejdet i samarbejde med musikselskabernes brancheorganisation IFPI.

Streaming-fænomenet er allerede slået igennem i Sverige og Norge, hvor millioner af musikelskere benytter lovlige streaming-tjenester, blandt andre det populære Spotify. Spotify er dog endnu ikke åbnet i Danmark, da de implicerede parter ikke har kunnet blive enige om en afregning til kunstnerne og deres pladeselskaber. Vi har dog andre tjenester, eksempelvis TDC Play og Telenors WiMP, og det er tjenester som disse, der ligger til grund for hitlisten.

Samtidig med introduktionen af en streaming-hitliste bliver Danmark det første land i verden, hvor det er muligt at opnå guld og platin alene baseret på streaming-forbruget.

Henrik Daldorph, der er bestyrelsesformand for IFPI, udtaler om den nye hitliste:

"De nye tjenester giver forbrugerne adgang til musikken på en nem måde, der oven i købet øger lysten til at gå på opdagelse i ny musik. Det kommer både forbrugerne, musikerne og musikselskaberne til gode. Derfor giver det også fin mening, at vi begynder at geare vores systemer til den udvikling, vi allerede nu ser i landene omkring os".

Samtidig med lanceringen af en "Streaming Top-20" og guld og platin til de sange, som musikglade danskere streamer, nedjusterer IFPI kravene til certificeringer af album. Fra indgangen af 2011 vil salg af mere end 10.000 solgte album udløse en guldcertificering, mens salg af mere end 20.000 album vil udløse platin. Tidligere har man skullet sælge 15.000 album for at modtage en guldplade og 30.000 album for at modtage en platinplade, og denne nedjustering afspejler altså også det ændrede musikforbrug.

Kravene til guld- og platincertificering af streamede sange er ved introduktionen sat til henholdsvis 50.000 og 100.000 streams. IFPI forventer dog løbende at opjustere kravene, efterhånden som markedet vokser sig større. Om dette siger Henrik Daldorph:
"Guld- og platinkravene for streamede sange er selvfølgelig lave her i starten. Specielt hvis man sammenligner med, hvor meget der bliver streamet i et land som Sverige. Omvendt skal kravene jo afspejle det aktuelle marked i Danmark. Og derfor regner vi selvfølgelig også med at opjustere kravene, efterhånden som nye spændende tjenester kommer til".

Den første danske streaming-hitliste toppes af Clara Sofie og Rune RK's "Når Tiden Går Baglæns" (billedet). Se hele hitlisten på hitlisten.nu

Elvis-bagmænd går efter Graceland



 (EB) I april åbner en kopi af Elvis Presleys hjem i Randers. Men her få måneder inden er initiativtageren, Henrik Knudsen, kommet i vanskeligheder med sit navnevalg 'Graceland Randers'.
Det er forretningsfolkene bag Elvis Presleys arv, der mener, at de har Graceland som deres registrerede varemærke og derfor har klaget til Patent- og Varemærkestyrelsen. Det forstår Henrik Knudsen ikke, da han allerede i 2006 fik navnet godkendt hos styrelsen.
- Det skuffer mig helt vildt. Jeg synes, at det er ærgerligt og dårlig stil. Noget juristeri, som er ulækkert for at sige det ligeud. Det drejer sig alene om penge, siger Henrik Knudsen.
Han er indehaver af butikken Elvis Unlimited i den sydlige del af Randers og har desuden gennem 20 år arrangeret turistture til det rigtige Graceland i Memphis.
Han mener, at Graceland er et udbredt navn, der ikke alene kan forbindes med Elvis.
- Graceland bruges lige fra skomærker til restaurantkæder. Vi har med vilje valgt ikke at benytte navnet Elvis, siger Henrik Knudsen.
Han siger desuden, at det er uforståeligt, at amerikanerne ikke protesterede i indsigelsesperioden i stedet for nu fem år senere.
Hans nye turistattraktion, som bygges i sydstatsstil, har været undervejs i mange år, men først i sommer kom den endelige finansiering på plads med et etableringsbudget på 26 millioner kroner.
'Graceland Randers' bygges i tre etager og indrettes med museum og en mindre biograf. Det er første gang, at popstjernens hjem kopieres på den måde.

The William Blakes arbejder på nyt album



(Soundvenue) Drengene i The Williams Blakes ligger mildest talt ikke på den lade side. Kun et halvt år efter de udgav albummet 'The Way of the Warrior', har indierockerne nemlig påbegyndt arbejdet på deres fjerde album siden 2008. 

Gruppen er vanen tro taget til Sverige, hvor de denne gang vil færdiggøre albummet inden for syv dage. Planen er nemlig, at albummet allerede skal udgives i slutningen af februar, og gruppen er derfor tvunget til at vende hurtigt hjem med en færdig album-master. Det foreløbigt navnløse album vil igen blive produceret af Speed of Sound-medejeren Jon Schumann og skulle eftersigende byde på et friere The Williams Blakes, denne gang båret af koncepter frem for sange. 

I denne anledning drager indieorkesteret også ud på kort martsturné. Her vil de spille i både Århus, Vejle og Odense, inden de til slut inviterer til kæmpe fastelavnsfest på Loppen i København.