Etiketter

lørdag den 15. januar 2011

INTERVIEW: Den tidligere Gasolin-roadie har samlet 25 års sange på en cd


(Østerbro Avis) Den tidligere Gasolin-roadie Lars »Bim Bam« Sørensen har samlet 25 års sange på en cd. Teksterne er inspireret af livet på stamværtshuset i Emdrup
Den mørke træbar er kun flankeret af én kunde. Luften er endnu ikke tyk af cigaretrøg, og ud af højttalerne spankulerer Shu-bi-dua’s »Vuffeli Vov« uden at blive overdøvet af snak og grin.
Det er tidligt på dagen i Den Gamle Vinstue. Bodegaen på Emdrupvej er Lars Sørensen stamværtshus. Derfor synes han, det er et passende sted at mødes for at tale om debutalbummet »Derfra, Herfra og Forfra«.
»Det har været hårdt at udgive det. En fødsel. Og fødselsforberedelserne har jeg haft her. Jeg er en værtshusbums,« fortæller Lars Sørensen, der er bedre kendt som Lars Bim Bam.
Et usselt liv
I en alder af 59 år har han udgivet sit første album med sange, han har skrevet og komponeret gennem de seneste 25 år.
Gennembruddet kom, efter han sidste år kom på Dansktoppens andenplads med demo-nummeret »Tusind År«. Det fik et pladeselskab til at kontakte ham og spørge, om han havde mere af samme skuffe.
Det havde Lars, og i december udgav han 25 års materiale på albummet »Derfra, Herfra og Forfra«. Sangene har han blandt andet fået inspiration til her på Den Gamle Vinstue, der har været hans dagligstue i 10-11 år.
»Det sociale i at gå på værtshus er for mig det samme som andre sociale tilgange til livet. Der er fællesskab og mange søde mennesker på et værtshus. Min kæreste synes, mit liv er usselt. Hun spørger:«Behøver du gå ind og drikke bajere?« Men jeg bliver inspireret af de ting. De afspejler sig i mine tekster,« forklarer Lars Bim Bam.
Komponerede for Gasolin’
Indtil nu har han altid været manden bag bands’ene. Først som roadie for Gasolin´i 75-76. Han lavede melodien til sangen »Girl you got me lonely« og optrådte som »Kurt« på live-udgaven af »Masser af Succes«.
»På et tidspunkt siger Kim Larsen »Hej Kurt«. Det er mig, der står i et syv meters tårn og putter to spots lige ned i hovedet på ham,« fortæller Lars Bim Bam. Ifølge Kim Larsen er en udefinerbar mand en »kurt«, og da Lars var ny i Gasolin’s trup, var Kurt hans rette øgenavn.
»På det tidspunkt var de meget store, og vi rejste på første klasse. Det var fantastisk. Den største oplevelse i mit liv,« siger Lars Bim Bam.
Senere var han musisk konsulent på blandt andet Midtfyns Festival og Gilleleje Festival. Og siden har han »gået rundt i sit eget univers og tænkt over tingene, klaret sig på bedste beskub og fejet ud og ind af forhold,« som han selv udtrykker det.
At han en dag skulle havne på dansktoppen, havde han aldrig forestillet sig.
»Ikke i min vildeste fantasi. Jeg synes, det er en kæmpe ære. I dag er dansktoppen mere end Keld og Hilda. Det er også blues og rock. Mine sange er ikke typiske dansktopsange, men de har en rundhed. Det er meget ærlige tekster, der grænser til det banale, men uden at være det. Noget, alle folk kan forstå,« konstaterer Lars Bim Bam.
Vil samle nyt band
Han håber at sælge cd’er nok til at kunne udgive en til. For materiale har han nok af. Og så vil han turnere.
»Jeg håber, jeg her til foråret kan samle et band og komme ud og spille. Men jeg skal have trænet stemmen op. Jeg har ikke kræfter til to gange 45 minutter,« siger Lars Bim Bam, der for tre år siden blev opereret for kræft i halsen.
Af samme grund er han holdt op med at ryge, fortæller han. Og tager en smøg fra cigaretpakken på messingbordet, før han gør klar til at posere for fotografen.
»Nu er min kæreste her jo ikke,« siger han lettere undskyldende og smiler.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar