Etiketter

fredag den 16. marts 2012

L.O.C. dropper pladeselskab - Indgår deal med TDC

(bt) Pladeselskabet er droppet, når L.O.C. næste fredag udgiver sit nye album. I stedet lægger rapperen sit album til fri download på TDC i fem uger. En mulighed, der kun virker for de helt store brands, vurderer pladebranchen.
Den 32-årige rapper L.O.C. har sagt farvel til sit pladeselskab og er nu selv herre over sit nye album, 'Prestige, Paranoia, Persona Vol. 1', som fans fra næste fredag og fem uger frem kan downloade gratis gennem teleselskabet TDC.
Dealen med TDC, havde han dog ikke fået i hus, hvis det ikke i første omgang havde været for det pladeselskab, som har investeret i ham over en 10-årig periode, lyder det fra pladebranchen.
Derfor fik han en deal
- L.O.C. er en stor kunster med en rigtig spændende karriere bag sig. Han har været i gang i 10 år, og der er nogle mennesker, der har hjulpet ham med at bygge sin karriere op. Netop det bliver udgangspunkt for, at han i dag kan lave en deal med TDC, siger Lasse Lindholm, kommunikationschef hos musikselskabernes brancheorganisation, IFPI.
Han pointerer, at det er vigtigt, at unge artister ikke tror, at alle kan gå den vej.
- Det er klart, at når man har et brand, som L.O.C. har, og som er bygget op over en meget lang periode, så står man også i en position, hvor man kan gøre nogle ting, som nye bands ikke kan, siger han.
Samme melding kommer fra L.O.C.s tidligere pladeselskab, EMI.
- Jeg tror, at den model som L.O.C. bygger op nu, kan lade sig gøre lige nøjagtig på det her tidspunkt i hans karriere, men det vil fremadrettet kun være de få, der kan gøre det, siger Michael Wermuth, direktør i EMI.
Aftalen med TDC er kommet på plads i forbindelse med, at L.O.C.s tidligere pladekontrakt udløb. I den forbindelse henvendte rapperen sig til sin manager, Jonas Fjelding,
- Han ville gerne fejre sin afhængighed med fansene og give sin musik væk til dem gratis, fortæller Jonas Fjelding.
Efter en langvarig indsats, præsenterede L.O.C. og hans folk deres idé til TDC. Heri indgik planen om at lancere det nye album til fansene gratis via teleselskabet.
Planen passede godt ind i TDCs ønske om at være innovative, og de så muligheden som en god forlængelse af de reklamespots, der i øjeblikket kører, hvor blandt andet L.O.C. fortæller om sit TDC-forbrug.
Bred appel
- Han er interessant, fordi han har den ekstrem brede appel og en ekstrem stor troværdighed, lyder det fra TDCs marketingsdirektør, Camilla Romby.
- Han kan åbne op for nye kunder gennem sin store fanbase og samtidig fortælle historien om fordelene ved kunde som TDC og funktionen »Play« (fri adgang til download og musik, red.), siger hun og beskriver samarbejdet som et 'match made in heaven'.
Ambitionen er at nå 100.000 downloads, og TDC tilbyder L.O.C. en kampagne med 26,5 millioner bannervisninger og tv-spots.
- De (TDC, red.) går ud og smider mere i denne her kampagne, end hvad der svarer til fire gange beløbet for den bedste pladekontrakt i Danmark, siger L.O.C. til Børsen torsdag.
Hvor mange penge det præcist drejer sig om, og hvor meget der ryger i L.O.C.s egen lomme, vil ingen af parterne kommentere på.
- Jeg kan kun sige, at L.O.C. er en rigtig dygtig forretningsmand, så han skal nok sørge for at få det optimale ud af sine ydelser, siger Michael Wermuth, direktør i pladeselskabet EMI.
Mens L.O.C. scorer downloads og TDC omtale, kan det få en væsentlig betydning for musikkens næste generation, når store kunstnere trækker sig fra pladeselskaberne.
- Musikselskaber tjener penge på etablerede kunstnere, som så bliver investeret i ny talentmasse. Den dynamik har man ikke, når en etableret kunstner som L.O.C. vælger at samarbejde med en kommerciel virksomhed som TDC, siger Lasse Lindholm, kommunikationschef hos musikselskabernes brancheorganisation, IFPI. Han tror dog på, at vi får nye, store kunstnere at se på den korte bane.
I opbrud
Samtidig erkender han, at vi lever i en verden i opbrud - også i musikbranchen.
- I den forbindelse er det jo spændende at se folk gå nye veje, siger han.
Fra L.O.C.s tidligere pladeselskab, EMI, lyder der derfor et held og lykke med hans nye rolle som direktør i eget selskab.
Rapperen har dermed muligvis set spøgelser, da han i Børsen torsdag sagde:
- Jeg bliver den mest upopulære mand i den danske pladebranche på det her. På den måde passer det meget godt med, at jeg har lavet en sang der hedder 'Jeg er Judas'.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar