Etiketter

fredag den 2. marts 2012

Dansk sangerinde kan blive østens popperle

(BT) Succes i udlandet, men Danmark ignorerer hende:


Den begavede sangerinde Sanne Gottlieb bor i Singapore, og har succes i Asien. Men i Danmark må hun kæmpe for hver centimeter, når hun udsender nyt album, der er et opgør med gamle forhold.
Hun har sunget for Formel 1-kørerne til Singapore Grand Prix, skrevet musik til Sex and The City og optrådt i store tv-shows, blandt andet det nationale X Factor i Singapore.
Alligevel må Sanne Gottlieb kæmpe for opmærksomhed, når hun er i hjemlandet Danmark, hvor hun lige har udsendt det fremragende pop-album 'Cassette From Your Ex.
'Et album der lyder af internationale ambitioner', skrev det toneangivende musikmagasin Gaffa, om pladen, og sammenlignede så lige Gottlieb med Madonna. Til den 43-årige danske sangerindes fordel vel at mærke.
'Hun lyder ikke som de andre piger, og er ikke bange for at gå efter tidens poplyd, det kommercielle hit eller den storladne produktion', Madonna med sangtalent', skrev Gaffa, der er et af de få danske medier, der har gidet anmelde hendes plade:
- Det betyder rigtig meget for mig, hvis danskerne ville tage min musik til sig, siger Sanne Gottlieb, der nok heller ikke denne gang kommer i nærheden af de danske hitlister. Selvom hun har stor erfaring med både art-pop fra tiden som sangerinde i The Poets, og fra Dansk Melodi Grand Prix, hvor hun har medvirket to gange. 
- Jeg er ikke er en del af den fremherskende trend blandt tidens nye unge danske pige-navne. Men det kan vel ikke være rigtigt, at man betragtes som skindød, fordi man er 43. Jeg har sgu noget at komme med, og har en historie at fortælle, siger den begavede sangerinde, der tidligere har arbejdet for et publishing-selskab som sangskriver for andre kunstnere.
Det var sådan, hun endte med at skrive 'Kissing', der er med i filmen Sex And The City (2008). 
Nogle af de historier Sanne Gottlieb har at komme med kan høres på C'assette From Your Ex', der er en samling sange, der kredser om tidligere forhold.
Og bag den veldrejede og tidløse pop, er der kontant afregning med fortidens dæmoner.
- 'Creeping Over' handler om en kæreste, der slog mig, siger Sanne Gottlieb uden at blinke.
- Jeg håber andre kan bruge mine erfaringer, og jeg indtager ikke en offerrolle, når jeg synger om denne her fyr. Hvis jeg ikke havde sagt fra, og ikke var skredet, så havde det været ydmygende, men i sangen siger jeg, at jeg tilgiver ham, men at jeg til gengæld aldrig kan glemme, hvad det var han gjorde.
En anden sang handler om ham hun aldrig fik, fordi han ikke ville have hende, og en tredje om fyren, der altid var for fuld til at dyrke sex.
- Så blev mor fornærmet og straffede ham ved at sove på sofaen i stedet, indrømmer Sanne med et stort selvironisk smil.
I dag har hun fundet manden i sit liv. Blandt andet derfor har hun haft base i Singapore, hvor parret har boet med to børn i skolealderen, de sidste år. Og karrieren kører en del bedre i Asien end i hjemlandet, Danmark.
- Sidste år sang jeg på Coldplays støtteplade ('Fix It'. Red.), til fordel for de japanske tsunami-ofre. Det var stort, siger Sanne, der også var hovednavn ved Asiens største musik-begivenhed Music Matters i 2011,
 
Så det ser ud til, at det bliver i Asien, den danske singer-songwriter skal spille sine kort og sin musik. Danmark har nemlig to gange tidligere haft chancen for at tage en ny Sanne til sig.
Første gang i slut-firserne, hvor Gottlieb sang i art-popbandet The Poets, der udsendte tre albums, heraf et i USA og England, hvor de også turnerede, og fik en vis kultopmærksomhed.
Anden gang, da hun to år i træk deltog i Dansk Melodi Grand Prix med sange af Lise Cabble og Mette Mathiesen, hvor en tredjeplads blev hendes bedste placering i 2000 med den smukke romance 'Uden Dig'.
Og på trods af den manglende kommercielle succes i sit eget land, har Sanne Gottlieb ikke tænkt sig at give op på forhånd:
- Uanset hvor gammel man er, skal man blive ved med at forfølge sine drømme. Jeg har i hvert fald tænkt mig at blive ved med at æde af livet, og leve mine ud. Uanset hvor gammel jeg er, smiler Sanne, der tager tilbage til Singapore i næste uge til mand og børn.
Med håb om, at hendes musik bliver hængende tilbage i Danmark og danskernes ører.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar