Etiketter

torsdag den 31. marts 2011

Sebastian er tilbage med nyt rockalbum


(BT) Efter 21 års pause er Sebastian tilbage med et egentligt studiealbum.
Ikke siden anmelderfiaskoen Miraklernes tid (1990) har den 61-årige trubadur forsøgt sig med et rockalbum. I den mellemliggende har han koncentreret sig om musicals.
Efter en 21 år lang periode med stor succes som musicalforfatter, en pause på grund af et par blodpropper og fornyet livesucces er Sebastian i studiet igen med sin gamle supergruppe bestående af Morten Kærså, Michael Friis, Klaus Menzer, Nils Henriksen og nykomlingen, guitaristen Perry Stenbäck.
Med et pladesalg på over 2 mio. er Sebastian et af de mest sælgende danske rocknavne nogensinde i Danmark. Måske kun overgået af Kim Larsen og Thomas Helmig.
Oprindelig var fiaskoen med 'Miraklernes tid', der til dels består af oversættelser af forfatteren Federico Garcia Lorca, skyld i Sebastians pludselige stop som rockpladekunstner.
- Det blev mit sidste album i den omgang. Anmelderne heglede det ned. Jeg kunne se nogle brændende broer foranmig. Jeg synes selv 'Miraklernes tid' var en fantastisk plade. Der skulle gå over 20 år før nogen kaldte den genial. Samtidig fik jeg en opfordring til at lave teatermusik til Astrid Lindgren-forestilling (Pippi), siger Sebastian til B.T.
- Senere fulgte Ronja, Cyrano, H.C. Andersen. Rockbranchen sagde lige så meget farvel til mig, som jeg sagde farvel til den. Man kan diskutere, hvor godt jeg synger numrene. Men der er stadig ikke mange, der laver et album som 'Miraklernes tid'. Selv ikke i dag. Jeg kunne ikke gøre det bedre. Så måtte jeg i gang med noget andet, siger Sebastian til B.T.
Det kom han så, da han for halvandet års tid besluttede sig for at holde en pause fra scenen, bortset fra nogle job i sommer med sit gamle band. For at koncentrere sig om sit nye album. Ti nye numre er indspillet og klar til udsendelse til efteråret.
- Jeg har afsøgt mulighederne i en periode sammen de andre. Det er klart, at da jeg begyndte at turnere med mit gamle band, skete der noget, også for mig kreativt. Men jeg har jo aldrig sagt, at jeg ikke ville indspille noget nyt, siger Sebastian til B.T..
- Det bliver en plade, som tager fat i stilen fra albummene fra 1980’erne. Som 'Stjerne til støv' og '80’ernes boheme'. Album, hvor alle sange har deres egen karakter, så der er det akustiske, det rockede, det poppede og det jazzede. Og den er meget teksttung med temaer som liv, død, kærlighed og politik. Det bærer præg af, at jeg har levet et langt liv og fået en del erfaringer, så der er ikke så mange huller til soloer, siger den 61-årige kunstner, som i øvrigt netop er blevet morfar. Hans datter, sangerinden Sara Grabow fødte i januar sønnen Max Emil. 
Albummet udkommer i året, hvor Sebastian kan fejre 40 års jubilæum som pladekunstner. Han holder for en sikkerheds skyld også et 25 års jubilæum for 'Skatteøen', der blev indspillet i 1986. 'Skatteøen' er den mest spillede danske musical nogensinde.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar