Etiketter

onsdag den 11. april 2012

MOONJAM-MORTEN: DØDEN NÆR AF DRUK

Allerede i Morten Kærsås sidste år på hf er han ude at spille med alle de store orkestre. I 1978 danner han Sneakers, som blev en stor undergrunds-succes de næste par år. 

– Og så mødte jeg Sanne Salomonsen, som jeg havde en affære med. Hun havde sin egen karriere, men blev helt vild og blodig efter at komme med i Sneakers. 

Det kom hun, og med den nye opsigtsvækkende frontfigur bliver Sneakers i starten af 1980’erne et af de mest populære bands i Danmark, alle synger med på hits som ”Sui Sui” og ”Woodoo”. 

- De første år var sjove, men så begynder det at blive røvsygt. Det var svært at holde sammen på både at være kærester og have et band sammen, der var en masse jalousi og spekulationer om, hvor vores karrierer skulle hen, siger Morten Kærså, som på det tidspunkt også var begyndt at eksperimentere med stoffer. 

Stofmisbruget fortsatte indtil slutningen af 80’erne. 

Skiftede stofferne ud med alkohol - Til sidst var der så meget af det i miljøet, at jeg ikke kunne holde ud at se flere og flere af mine kolleger gå ned og ikke kunne spille. Så jeg tænkte: Nu stopper JEG i hvert fald! Hvorefter jeg begyndte at drikke i stedet for. 

Sanne og Morten splittede op, og som modvægt til det store apparat, Sneakers efterhånden var blevet, havde Morten Kærså dannet det lille hyggeband Moonjam. Nogle år efter bruddet med Sanne møder han Rikke, som han stadig er sammen med i dag. 

– Det hele går fantastisk i en periode. Rikke bliver gravid og føder Emil, han vokser, kærligheden vokser, vi etablerer os som familie, samtidig med at Moonjam får fodfæste. Det var en skøn tid, jeg var glad og havde fået al den dope på afstand. Indtil først i 90’erne, hvor jeg begynder at mærke, at alkoholen kan udvikle sig til et problem. 

Giv mig en pause! - Når jeg ser tilbage på det i dag, kunne jeg virkelig godt have ønsket mig, at jeg ikke havde brugt så meget tid og så mange kræfter på det misbrug. Men som for så mange andre i denne her branche, handlede det om at forsvinde fra presset indimellem ... at få hældt et eller andet i sig, så man fik et helle. Få det væk! Giv mig en pause! 

- Jeg byggede sådan et system op, hvor jeg knoklede hele dagen, og om aftenen skulle jeg så have min belønning i form af alkohol. Så der blev stille. Det gik jeg og glædede mig til hele dagen. Indtil det blev morgen igen, og jeg stod op og startede forfra. Sådan kørte det i årevis, siger Morten Kærså. 

På trods af at han allrede i starten af 90’erne indser, at han har et problem, fortsætter han med at drikke frem til årtusindeskiftet, hvor både krop og hjerne slår alarm. 

Ville være død som 47-årig - Hvis ikke jeg var stoppet, var jeg død som 47-årig. Så jeg stoppede fra den ene dag til den anden og søgte ind i det system, som kan hjælpe med den slags. Og så købte jeg huset i Sverige og trak stikket helt ud. 

- I dag har jeg et godt liv, et liv, som alle andre, med op- og nedture, men jeg bruger ikke længere kræfter på alt det misbrug og kan sagtens rumme kriser uden at bedøve mig. Følelserne er ikke længere forvrængede, de er ægte, og det gør en kæmpe forskel, siger Morten Kærså, som stadig bor delvis i Sverige – især når han skal arbejde og koncentrere sig – delvis sammen med sin Rikke i København. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar